פודקאסט #8 – הסרטים הגדולים עם נחמן אינגבר: "האדם האחרון" של פ.וו. מורנאו

אמיל יאנינגס ב"האדם האחרון", של פ.וו. מורנאו

בפרק שעבר עסקנו בסרט החדש ביותר שברשימתו של נחמן המונה את הסרטים הטובים בכל הזמנים כפי שהתבקש למלא על ידי המגזין הבריטי לקולנוע "סייט אנד סאונד". כזכור, זה היה "סרט לבן" של מיכאל האנקה מ-2009. הפעם חזרנו אחורה בזמן עד לקצה השני של הרשימה ודיברנו על הסרט הכי ישן: סרטו האקספרסיוניסטי של פרידריך ווילהלם מורנאו "האדם האחרון" (Der letzte Mann), מ-1924; או כפי שהוא מוכר בארה"ב – "הצחוק האחרון" (The Last Laugh).

מעניין לעסוק בסרט הזה ממש אחרי "סרט לבן" , שכן בהרבה מובנים הסרטים האלה מחוברים, ולו רק בגלל המקורות הגרמניים. השיחה על "האדם האחרון" פותחת למעשה את טרילוגיית השיחות שלנו על שלושת הסרטים האילמים שנחמן בחר ("האדם האחרון", "הפאסיון של ז'אן ד'ארק" ו"נפוליאון") – ולמרות שאנו מודעים לכך שהרבה אנשים מתקשים לראות כיום קולנוע אילם, החלטנו להקדיש פודקאסט נפרד לכל אחד מהסרטים, בתקווה שזה יעודד לראות את מי שעדיין לא ראה; ואלה שכן ראו, יוכלו לקבל מבט נוסף על הסרט.

מכיוון שנחמן מלמד את "האדם האחרון" כל שנה בקורס שלו "תולדות הקולנוע", ניסינו דווקא לקחת אותו למקומות חדשים ולחקור את מורנאו ואת השפעתו על הקולנוע מזוויות שונות. כך הגענו לדבר על סרטי בורקאס, סטיבן ספילברג ואפילו על תרגילי הסטודנטים של גיא רז (הצלם של "כלבת" ו"חיותה וברל") ונבות פפושדו (במאי שותף של "כלבת"). איך הכול מתחבר יחד, אתם שואלים? תקבלו את התשובות בלחיצת כפתור.

להורדת הקובץ והשמעה במחשב או בסלולרי: הסרטים הגדולים עם נחמן אינגבר: "האדם האחרון"

להאזנה בדף חדש: נגן

להאזנה כאן בבלוג:

(אורך הפודקאסט: 50:15)

נושאי הפודקאסט:

00:00 "האדם האחרון" או "הצחוק האחרון": הבדל אידיאולוגי

03:45  אמיל יאנינגס – אמן ההשפלה

18:39 קולנוע ללא מילים: כפי שמאירים אותך – ככה אתה

28:00 "אני רוצה שתעשה משהו משוגע" – המתנה של מורנאו לקולנוע

41:26 "תראו איך התקדמנו מאז" – "זריחה" אל מול "האדם האחרון"

46:40 ספילברג מביים כמו מורנאו

האור מגדיר את האדם - מתוך "האדם האחרון"

האור מגדיר את האדם – מתוך "האדם האחרון"

הפרקים הקודמים בפודקאסט:

1. "שבעת הסמוראים" של אקיראה קורוסאווה
2. "האזרח קיין", של אורסון וולס
3. "פרסונה" של אינגמר ברגמן
4. "8 וחצי" של פדריקו פליני
5. "בלו-אפ" של מיכלאנג'לו אנטוניוני
6. "ורטיגו" של אלפרד היצ'קוק
7. "סרט לבן" (ו"אהבה") של מיכאל האנקה

בפרק הבא "הפסיון של ז'אן ד'ארק" של קארל תיאודור דרייר, מ-1928

פוסט זה פורסם בקטגוריה פודקאסט, עם התגים , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s